16 maja 2017 Udostępnij

Na ryby... do marketu. Jakie ryby jeść, a jakich unikać?

Lekarze i dietetycy są zgodni — w każdej diecie powinno znaleźć się miejsce dla ryb. Nie każda ryba jest jednak równie wartościowa i korzystna dla naszego organizmu. Niektóre z nich, na przykład te zawierające metale ciężkie, mogą wręcz szkodzić zdrowiu.

Należy więc wybierać je z rozwagą i świadomie dokonywać wyborów na zakupach. Jakie ryby warto jeść? Jakie omijać szerokim łukiem? Przeczytaj, a wszystko stanie się jasne.

Ryby - bogate w kwasy omega 3

Zaleca się, aby ryby jeść przynajmniej dwa razy w tygodniu. Dlaczego? Jednym z głównych powodów jest zawartość kwasów tłuszczowych omega-3, które korzystnie wpływają na działanie organizmu. Kwasy te pomagają zapobiegać chorobom serca, ponieważ obniżają poziom tak zwanego „złego” cholesterolu we krwi. Ponadto badania wykazały, że osoby, które spożywają ryby, dotknięte są mniejszym ryzykiem występowania udarów mózgu i zawałów serca, a także mają niższe ciśnienie tętnicze krwi. Nie oznacza to jednak, że jedynie dorośli odnotują korzyści z częstego jedzenia ryb. Ich obecność pożądana jest także w diecie dzieci, ponieważ ich spożycie pozytywnie wpływa na rozwój umysłowy młodych ludzi.

Ryby to także doskonałe źródło białka, pożądanego w zdrowej diecie. 200-gramowa porcja ryby pokrywa nawet połowę dziennego zapotrzebowania człowieka na białko. W jego skład wchodzą wszystkie kluczowe aminokwasy, dlatego jest to białko wysokiej jakości i łatwo przyswajalne. W rybach znajdziemy także minerały oraz witaminy, takie jak te z grupy B, witaminę A czy witaminę D. Aby jednak mieć pewność, że dostarczamy swojemu organizmowi wszystkie te dobroczynne składniki, należy wybierać jedynie świeże, wysokiej jakości ryby o wiadomym pochodzeniu.

Wartości odżywcze ryb

Dietetycy od zawsze polecają jedzenie ryb, ze względu na zawartość pełnowartościowego białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów i rekomendują zastąpienie ich mięsem przynajmniej części spożywanego przez nas mięsa czerwonego. Ryby, w odróżnieniu od wołowiny czy wieprzowiny zawierają bowiem niewielką ilość cholesterolu, a dzięki obecności kwasów omega-3 dodatkowo obniżają jego poziom we krwi. Warto zatem przynajmniej częściowo zastąpić w jadłospisie czerwone mięso rybami, aby cieszyć się lepszym zdrowiem i samopoczuciem.

Ryby słonowodne, słodkowodne - gatunki

Wśród Polaków od lat dominują te same gatunki ryb. Według danych statystycznych najchętniej kupujemy mintaje, śledzie, morszczuki, szproty, karpie i pstrągi. Wciąż popularna jest też panga, która pojawiła się w naszych sklepach stosunkowo niedawno i natychmiast zaczęła gościć w bardzo wielu gospodarstwach domowych, głównie ze względu na swoją niską cenę i neutralny smak. Jest to jednak przykład na to, jak możemy sobie zaszkodzić, żyjąc w przekonaniu o tym, że każda ryba jest zdrowym produktem.

Niezdrowe ryby - czego unikać ?

Dlaczego nie warto kupować pangi? Przede wszystkim jej wartości odżywcze pozostawiają wiele do życzenia i wypadają niezwykle blado przy innych gatunkach ryb. Mięso pangi zawiera znacznie mniej białka i zdrowego tłuszczu niż, na przykład, pstrąg. Zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 czy witamin w tej rybie również określić można jako śladową. Co gorsza, pangi hodowane są głównie w silnie zanieczyszczonych wodach Mekongu w Wietnamie, a jej hodowcy nie stosują się zwykle do norm i przepisów dotyczących składu pasz. W efekcie mięso pangi skażone jest licznymi antybiotykami, hormonami i toksynami (w tym metalami ciężkimi). Podobne problemy mogą dotyczyć innych gatunków hodowlanych, szczególnie tych pochodzących z Azji, dlatego warto kupować ryby jedynie ze sprawdzonego źródła.

Zdrowe ryby

Jakie ryby jeść - wyróżnione gatunki

Zatem na co zwracać uwagę na zakupach i jakie ryby warto jeść? Zarówno w przypadku ryb świeżych, jak i mrożonych czy przetworzonych należy zawsze sprawdzić źródło ich pochodzenia. Najlepiej, jeśli kupowane przez nas produkty mają odpowiednie certyfikaty. W przypadku przetworów rybnych nie mniej ważny jest też ich skład oraz termin przydatności do spożycia. Kupując zaś rybę świeżą, powinniśmy zwracać szczególną uwagę na jej wygląd, zapach i inne cechy organoleptyczne. Można również kupować sushi z Lidla, które również trzeba, oczywiście, sprawdzić, żeby były świeże i nie miały zapachu. 

Morskie ryby polskie - bezpieczne i smaczne

Warto podczas zakupów pamiętać także o tym, aby wspierać krajowych rybaków i hodowców. Polskie ryby, pochodzące z Bałtyku (np. dorsz, śledź, szprot), połowów jeziorowych (np. szczupak, sandacz, leszcz, płoć) i stawów hodowlanych (pstrąg, karp, lin, karaś czy jesiotr) przechodzą wnikliwe kontrole sanitarno-weterynaryjne, są zatem bezpieczne do spożycia i wartościowe. Wybór produktów z lokalnych źródeł to także wsparcie dla gospodarki, miejscowych społeczności, a także mniejsze zanieczyszczenie środowiska, ponieważ nie wymagają one transportu na duże odległości, ograniczamy zatem emisję spalin. Kupując lokalnie, dzięki skróceniu drogi transportowej, jesteśmy też w stanie uzyskać najświeższe produkty, co w przypadku ryb jest wartością nieprzecenioną.

Świadomość Polaków na temat ryb, ich korzystnego wpływu na zdrowie oraz konieczności świadomego dokonywania zakupów wciąż jeszcze jest dosyć niska. Stąd liczne, ogólnopolskie i lokalne kampanie rządowe, samorządowe i pozarządowe mające na celu podniesienie owej świadomości i promowanie spożycia ryb i ich przetworów oraz wspieranie lokalnych dostawców. Jedząc i świadomie wybierając ryby, jesteśmy bowiem na dobrej drodze do długiego życia w zdrowiu i dobrym samopoczuciu.