20 kwietnia 2017 Udostępnij

Jak sprawdzić czy ryba jest świeża? Dlaczego warto jeść ryby?

Ryby nieczęsto goszczą na naszych talerzach, wiele osób sięga wyłącznie po karpia przy okazji świąt Bożego Narodzenia. Tak rzadkie jedzenie ryb jest błędem, gdyż są one wyjątkowo zdrowe. Poniżej kilka wskazówek w jaki sposób należy wybierać ryby, a także informacje na temat ich zdrowotnych właściwości.

Jakie ryby jeść ? - najlepsze gatunki

Sklepy mają w swoich ofertach coraz więcej ryb, bez trudu można kupić zarówno te mrożone, jak również świeże. Mimo to większość osób zjada stosunkowo niewiele ryb w roku – jest to około 12 kg, przy czym warto nadmienić, że średnią znacząco zawyża bożonarodzeniowy karp.

Rzadkie sięganie po ryby dziwi tym bardziej dlatego, że dzisiaj chyba każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że są one wyjątkowo zdrowe. Za najbardziej warte uwagi uchodzą oczywiście kwasy tłuszczowe omega-3, jednakże nie można nie wspomnieć także o wielu witaminach oraz minerałach zawartych w rybach – to właśnie dzięki nim mają doskonały wpływ na każdy ludzki organ.

Ryby, a zdrowie -  czy warto włączyć do diety ?

  • Serce, układ krążenia

Kwasy tłuszczowe działają na wielu obszarach – przede wszystkim rozszerzają naczynia krwionośne, dzięki czemu obniżone zostaje ciśnienie krwi. Dodatkowo wpływają na zmniejszenie krzepliwości krwi.

  • Mózg i układ nerwowy

Jedząc ryby można zatroszczyć się o inteligencję, a także dobre samopoczucie – wpływają na to kwasy omega-3. Należy wspomnieć, że rzeczone kwasy to nie jedyny składnik ryb mający pozytywny wpływ na umysł, kolejnym z nich jest jod, dzięki któremu można uniknąć chociażby problemów z koncentracją. Jedzenie ryb sprawia, że organizmowi nie brakuje ważnej dla niego witaminy D, której brak może doprowadzić nawet do depresji.

  •  Wzrok

Regularne sięganie po ryby sprawia, że znacząco zmniejsza się ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej.

  • Stawy i kości

Kwasy omega – 3 pozytywnie wpływają także na stawy oraz kości – mają działanie przeciwbólowe, ponadto są ochroną dla obciążonych stawów. Zawarta w rybach witamina D ułatwia organizmowi wchłanianie wapnia, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko złamań oraz innych uszkodzeń kości.

świeże ryby

Jak sprawdzić czy ryba jest świeża ?

Świeżość ryby najłatwiej poznać po zapachu – ta nieświeża ma odpychający rybi zapach, natomiast świeża pachnie morską wodą. Kupując rybę warto zwrócić uwagę także na inne czynniki:

  • Oczy – muszą być jasne, wilgotne i wyłupiaste, nie należy kupować ryby, której oczy są suche.
  • Skrzela – powinny mieć odcień intensywnej czerwieni oraz być czyste. Posiniałe skrzela wskazują na to, że ryba jest nie pierwszej świeżości.
  • Tułów – musi być gładki oraz sztywny. Ryba z wiotkim tułowiem nie jest warta uwagi konsumenta.
  • Skóra –  cechą charakterystyczną dla świeżych ryb jest wilgotna i połyskująca skóra. Jeśli jest ona matowa i sucha nie warto jej kupować, gdyż oznacza to, iż ryba jest nieświeża.

Dlaczego warto jeść ryby?

  • Budowanie mięśni – na talerzach osób, które uprawiają aktywność fizyczną powinny pojawiać się ryby, warto sięgać przede wszystkim po tuńczyka, turbota, czy miecznika.
  • Zwiększanie inteligencji – przed egzaminem, czy innym wydarzeniem wymagającym wysiłku intelektualnego warto zjeść makrelę, sardynki, pstrąga, śledzia, czy anchois.
  • Odchudzanie – tłuszcze zawarte w rybach korzystnie wpływają na zdrowie, jednakże osoby chcące zrzucić kilka kilogramów powinny jeść te chudsze, na przykład solę, witlinka, czy płastugę.

Najsmaczniejsze gatunki ryb, oraz te po które niewarto sięgać 

Wiele osób żyje w przeświadczeniu, że wszystkie ryby są zdrowe. To nieprawda – kilka lat temu w polskich sklepach pojawiła się panga – ryba, która co prawda jest smaczna i niedroga, jednakże mimo to należy jej unikać. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na fakt, że pochodzi ona z hodowli wietnamskich, w których nie dba się o nie. Żyją one w zanieczyszczonych zbiornikach wodnych, ponadto ich klatki są przepełnione. Należy dodać, że są one karmione hormonami co sprawia, że osoby znające się na jakości ryb nazywają pangi nie rybami lecz wyrobami rybopodobnymi. Po jakie ryby warto w takim razie sięgać? Poniżej lista.

właściwości ryb

Zdrowe, niezdrowe ryby morskie

  • Łosoś – czyli ryba zawierająca największą ilość kwasów omega-3. Za najzdrowsze uznaje się te żyjące na wolności, jednak w sklepach najczęściej można znaleźć łososia norweskiego o pięknym kolorze, który jednak jest wynikiem użycia sztucznych barwników.
  • Tuńczyk  – który również zawiera dużo kwasów omega-3. Niestety warto zdawać sobie sprawę, że tuńczyk łatwo kumuluje metale ciężkie. Podczas zakupów należy szukać ryby o jasnym mięsie, ponieważ oznacza to, iż wchłonął on stosunkowo niewiele szkodliwych substancji.
  • Śledź  – który w Polsce zwykle pojawia się na stołach jako danie postne. Warto wiedzieć, że to ryba mająca wiele zdrowotnych właściwości, dlatego też dobrze sięgać po niego nie tylko od święta.
  • Dorsz – czyli ryba o chudym, jasnym mięsie. Ma dużą zawartości białka oraz selenu (wpływa na poprawę odporności).  

Ryby słodkowodne - przykłady

  • Pstrąg – czyli ryba, która pozytywnie wyróżnia się na tle ryb słodkowodnych. Jest to związane z faktem, że zawiera on wiele kwasów omega-3. Jego mięso jest chude i wyjątkowo smaczne. Dobrym pomysłem jest kupowanie stosunkowo niewielkich pstrągów, około 20 dag, które są idealną porcją dla jednej osoby.
  • Karp – czyli ryba popularna, jednak niezbyt lubiana przez Polaków. Aby karp smakował tak jak powinien należy go odpowiednio przyrządzić – wiele osób narzeka na jego mulisty skład, który można zniwelować wkładając rybę do wody z sokiem z cytryny na kilkadziesiąt minut.