9 listopada 2016 Udostępnij

Tajniki promocji – poznaj je!

​Promocje towarzyszą nam na każdym kroku. Spotykamy je właściwie wszędzie, od niewielkich sklepów osiedlowych po ogromne dyskonty należące do światowych sieci. Główny ich przekaz jest zwykle identyczny – dzięki nim mamy możliwość kupienia wielu rzeczy za znacznie niższe ceny niż standardowo.

Okazja, przecena, wyprzedaż, promocja

Robiąc regularnie zakupy w jakichkolwiek sklepach – szczególnie dużych dyskontach – trudno nie zauważyć krzykliwych tabliczek z napisami "okazja", "promocja", "przecena", pojawiających się dosłownie na każdym kroku. Produkty oferowane w niższych cenach są zwykle dostępne bezpośrednio na półkach. Promocje mogą mieć najróżniejsze formy – czasami w ich ramach możemy kupić dwa produkty w cenie jednego albo otrzymać dodatkowy prezent. Sklepy prowadzą wiele różnych działań tego typu. Bardzo popularne są także wszelkiego rodzaju programy lojalnościowe, loterie. konkursy oraz gazetki promocyjne. Trzeba jednak mieć świadomość tego, że to zabieg marketingowy, który mają na celu zwiększenie wyników sprzedaży sklepu. Wielkie sieci chętnie łapią w ten sposób klientów za portfele i wywołują w nich silne emocje, aby przyciągnąć ich do swoich ofert.

gazetki reklamowe gazetki promocyjne​Aktywacje konsumenckie to temat znacznie szerszy, niż się wydaje. Z drugiej jednak strony przygotowanie rzeczywiście skutecznej akcji tego typu jest w gruncie rzeczy całkiem proste, jeśli tylko podejdzie się do tego we właściwy sposób. Zasady i warunki potrzebne do osiągnięcia w tej dziedzinie sukcesu są praktycznie niezmienne w każdej branży. Trzeba oczywiście umieć dostosować się do aktualnego stanu rzeczy i dokładnie śledzić wszystkie trendy panujące na rynku, bowiem dopasowanie się do nich jest konieczne, jeśli działania takie mają odnieść sukces. Specjaliści dawno już ustalili, że konsumenci posiadają w gruncie rzeczy takie same odruchy, nawet jeśli mają różne preferencje i należą do odmiennych grup społecznych. Tworzenie udanych akcji tego typu w dużym stopniu polega zatem na poznaniu i zrozumieniu konkretnych zachowań i sposobu podejmowania decyzji. Najczęściej stawia się tu też na jak największą prostotę, bowiem jest ona najlepszym środkiem do zdobycia zainteresowania wśród klientów.

Grupa docelowa – na celowniku

Określenie grupy docelowej, do jakiej mają być skierowane nasze działania jest niezbędne do przygotowania odpowiedniego planu. Ludzie w różnym wieku mogą być w różnym stopniu podatni na konkretne oferty, o czym trzeba pamiętać i dostosowywać swoje zamierzenia do tego, co w ogóle chcemy osiągnąć. Im młodsi klienci, tym łatwiej skusić ich akcjami związanymi z nowoczesną technologią czy aplikacjami mobilnymi. W żadnym wypadku nie można jednak zamykać się tylko w określonej grupie ludzi. Warto wykorzystywać możliwości nowoczesnej technologii oraz technik marketingowych, aby zapewnić sobie masowość działań.

Poznać Klienta

Ustalenie wieku naszej grupy docelowej jest co prawda bardzo ważne, ale samo to nie da nam jeszcze dostatecznej wiedzy na jego temat. Potrzebna jest też jak najdokładniejsza analiza mentalności i sposobu myślenia konkretnego klienta a następnie wyciągnięcie wniosków co do tego, jak można ją połączyć z naszą marką i promowanymi produktami. Należy uwzględnić to, jak konkretni ludzie podchodzą do korzystania z nowych technologii. Na przykład, w niektórych przypadkach najlepszym rozwiązaniem będzie wzięcie udziału w loterii lub konkursie przez internet lub SMS-a. Czasy tradycyjnych rozwiązań nie minęły jednak jeszcze całkowicie, zatem niekiedy warto pokusić się o wysłanie osobistego listu. Wszystko to pokazuje, że co prawda masowość swoją drogą, ale z drugiej strony – nigdy nie uda nam się stworzyć akcji skierowanej do wszystkich. Trzeba zatem uwzględnić potrzeby konkretnej grupy klientów i stawiać je na pierwszym miejscu w swoich planach.

Zdefiniować cel promocji

obniżka cen

Ta kwestia jest chyba najbardziej oczywista. Bez konkretnego określenia swoich celów i zamierzeń nie będziemy w ogóle wiedzieli, w którym kierunku mamy działać. Cele mogą być tu najróżniejsze. Może to być przyciągnięcie do siebie jak największej ilości klientów, może to być otwarcie się na zupełnie nową grupę ludzi lub po prostu przejęcie dużego grona klientów od konkurencji.

W określaniu celów równie ważną kwestią ponownie jest stworzenie profilu osoby, do której skierowane są nasze działania. Całkiem inaczej powinna wyglądać promocja skierowana do kogoś, kto już korzysta z naszej oferty, a inne będą działania mające na celu przyciągnięcie ludzi, którzy wcześniej nie byli nami zbyt zainteresowani.

Promocja na pokuszenie Klienta

Jeśli chcemy przyciągnąć do siebie kogoś, kto dotychczas nie należał do grupy naszych klientów, będziemy musieli przygotować nasz przekaz tak, aby jak najatrakcyjniej przedstawić sam fakt spróbowania czegoś nowego. Reklama i promocja ma wówczas przełamać dotychczasowe przyzwyczajenia takiej osoby i pokazać jej, że na naszą propozycję czekała ona całymi latami. Doskonale działa tutaj wpływanie na emocje odbiorcy i uderzanie właśnie w jego potrzeby. Przekaz może być skonstruowany nawet w taki sposób, że sam wykreuje potrzebę skorzystania z danej usługi lub kupienia produktu u klienta.