12 października 2016 Udostępnij

Co jeść, aby długo i zdrowo żyć?

Często życzymy sobie długiego życia w dobrym zdrowiu i nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że wcale nie jesteśmy dalecy od spełnienia tego marzenia. Kluczem do sukcesu może być jedzenie, pod warunkiem, że będziemy koncentrować się przede wszystkim na tych produktach, które są gwarancją dobrej formy do późnej starości.

Brokuły i brukselka – działają antyrakowo

brukselkaBrokuły i brukselka zwracają na siebie uwagę przede wszystkim dlatego, że są bogate w witaminy i błonnik, a do tego nie mają zbyt wielu kalorii. W brokułach znajduje się jednak również sulforafan – flawonoid, który podejrzewamy o właściwości przeciwnowotworowe. Nie można też zapominać o tym, że są one cennym źródłem witaminy C, sodu, magnezu, potasu orz witamin z grupy B. Jeśli sięgamy po brukselkę, możemy mieć pewność, że dostarczymy organizmowi odpowiednią ilość białka, nie powinniśmy jednak łączyć jej ani z rybami, ani z owocami morza, wpływa to bowiem niekorzystnie na proces przyswajania jodu.

Cebula – w stanach zapalnych

Cebula, tak samo jak czosnek, charakteryzuje się właściwościami antybakteryjnymi. Okazuje się przy tym, że potrafi być bezlitosna nawet dla tych bakterii, które odpowiadają za powstawanie i rozwój próchnicy oraz choroby dziąseł. Ma też właściwości, które sprawiają, że stany zapalne wolniej rozprzestrzeniają się w naszym organizmie.

Aktualne promocje Carrefour gazetki promocyjne. Zobacz!

 

Czosnek – nie tylko antybakteryjny

cebula pomidory sałataCzosnek już od wieków jest znany z tego, że pomaga w skutecznej walce z bakteriami, zyskał więc sobie miano naturalnego antybiotyku. Okazuje się jednak, że na tym nie kończy się jego wpływ na organizm. Nie tylko obniża ciśnienie krwi, ale również jest cennym wsparciem przy chorobie niedokrwiennej serca. Zapobiega też zastojom limfatycznym, a nawet – nowotworowi przewodu pokarmowego.

Grzyby podnoszą odporność

Japońskie grzyby Shitake, Maitake i Reishi powinny zagościć również w polskiej kuchni. Nie tylko motywują układ odpornościowy do bardziej wydajnej pracy, ale również przeciwdziałają nowotworom. Co ciekawe, właściwości te są charakterystyczne nawet dla pieczarek, choć nie dają o sobie znać w tak oczywisty sposób.

Imbir – sprzymierzeniec wieku starszego

Imbir to naturalna ochrona przed reumatyzmem i artretyzmem, a więc chorobami, które, nie bez przyczyny, utożsamiamy z wiekiem starczym. Jest też przeciwutleniaczem, który może skutecznie radzić sobie z wolnymi rodnikami. Jednocześnie może przeciwdziałać chorobom układu krążenia, zwiększa odporność, pomaga w leczeniu stanów zapalnych i rozgrzewa. Możemy łączyć go, między innymi, z rosołem, którego właściwości rozgrzewające ulegną dzięki temu widocznej poprawie.

Kurkuma – fenomenalny antyoksydant

sałatka z oliwą z oliwek​Kurkuma już od wieków jest znana zarówno na Bliskim, jak i Dalekim Wschodzie, a jej popularność jest w pełni uzasadniona. Na pierwszy plan wysuwa się to, że ma korzystny wpływ na stan naszych dróg żółciowych, jej spożywanie może być więc cennym wsparciem w leczeniu kamicy żółciowej. Kurkuma jest idealna jako przyprawa stosowana do mięsa, choć może być również dodatkiem do zup, sosów, a nawet do duszonych warzyw.

Oliwa z oliwek – kontra zły cholesterol

Dieta śródziemnomorska jest często chwalona. Dzieje się tak między innymi dlatego, że okazuje się niezawodna w momencie, w którym chcemy przeciwdziałać chorobom serca. Nic w tym jednak dziwnego, skoro jednym z jej najistotniejszych elementów jest oliwa z oliwek bogata zarówno w kwasy omega-3, jak i omega-6. Jej stosowanie przyczynia się do obniżenia złego cholesterolu, sprawia też, że w naczyniach krwionośnych i żyłach nie odkładają się złogi. Co więcej, nie powoduje wzrostu wagi.

Owoce – czerwone powstrzymują chorobę Alzheimera

Borówki, truskawki, maliny oraz jagody jemy chętnie przede wszystkim dlatego, że odpowiada nam ich smak. Nie można jednak zapominać o tym, że mówimy tu również o znakomitych przeciwutleniaczach. Jedzenie czerwonych owoców może przyczynić się do obniżenia ciśnienia krwi, często jest też w stanie zminimalizować ryzyko chorób naczyń wieńcowych. Jednocześnie mogą podwyższać poziom dobrego cholesterolu.

Ryby – w chorobach naczyniowych

świeże rybyRyby są znane między innymi z tego, że są bogate w kwasy omega-3. Nie powinno więc dziwić to, że są w stanie skutecznie przeciwdziałać chorobom naczyniowym, a w tym – chorobom serca. Jednocześnie obecność kwasów nienasyconych w odpowiednich proporcjach może być ważnym elementem profilaktyki antynowotworowej. Jeśli doda się do tego korzystny wpływ ryb na mózg, nie zdziwi to, że zaleca się ich jedzenie przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Soja na objawy menopauzy

Kobiety w okresie menopauzy coraz częściej interesują się fitohormonami sojowymi, te bowiem są w stanie skutecznie zastępować naturalne estrogeny. Soja przyczynia się też do obniżenia poziomu cholesterolu i sprawdza się jako przeciwutleniacz, który zmniejsza ryzyko pojawienia się choroby nowotworowej. Może być przy tym spożywana pod różnymi postaciami, nie ma więc obaw o to, że wprowadzona do jadłospisu szybko zniechęci nas do siebie. Jest przy tym produktem wysokobiałkowym, co powinno zainteresować nie tylko wegetarian.