9 czerwca 2017 Udostępnij

Chleb na zakwasie, razowy.. Jak wybierać?

Gazetka Polomarket  Zobacz nowe ceny!

Chleb niewątpliwie może być źródłem wielu cennych witamin i minerałów. Jednak aby tak było i chleb mógł stanowić jeden z głównych elementów diety, musi być przygotowany z odpowiedniej jakości składników i dobrze przygotowany. Na co więc zwrócić uwagę wybierając chleb?

Mąka pszenna, razowa?

W zaleceniach ekspertów od spraw żywienia i dietetyków podkreśla się przede wszystkim wyjątkowe właściwości pieczywa ciemnego. Różnica między nim, a pieczywem jasnym polega na sposobie pozyskiwania mąki, z której później pieczony jest chleb. Mąka razowa, czyli mąka ciemna pozyskiwana jest z pszenicy lub żyta na skutek rozdrabniania całego ziarna. Z kolei mąka biała powstaje tylko i wyłącznie z części skrobiowej (z bielma), zawiera więc znacznie mniej cennych wartości odżywczych.

Chleb razowy na zakwasie

Najzdrowszy jest więc chleb żytni razowy pieczony ka zakwasie. Jest on źródłem cennych węglowodanów złożonych, witamin, białka, błonnika pokarmowego oraz składników mineralnych (żelazo, potas i magnez). Pieczywo tego typu ma też niewiele kalorii, a zawarty w nim błonnik pęcznieje w żołądku obniżając poczucie głodu.

Smak pieczywa

Przyczynia się również do lepszej perystaltyki jelita grubego. Niestety dieta uboga w we włókno pokarmowe, gdzie dominują wysoko przetworzone produkty np. białe pieczywo jest kaloryczna i może prowadzić do problemów z nadwagą i otyłością. Zdrowsze pieczywo to także graham wypiekany z grubo mielonej mąki pszennej czy chleb orkiszowy.

Etykieta produktu

Podczas zakupu pieczywa nie można kierować się jedynie jego wyglądem i zapachem. Trzeba przede wszystkim czytać etykiety, na których znajdują się informacje o składzie oraz rodzaju mąki. W razie potrzeby można też pytać o to sprzedawcę. Im wyższy jest numer oznaczenia mąki tym jest ona lepsza i zdrowsza (np. mąka żytnia razowa -2000)/. Najczęściej spotkać można mąkę żytnią pytlową 720 lub pszenną chlebową 850. Duże znaczenie mają też pozostałe składniki chleba.

Oprócz mąki, drożdży,wody i soli są to często chemiczne dodatki oznaczane literą E. Jeśli wchodzą one w skład pieczywa to sygnał, że być może proces fermentacji nie został przeprowadzony w odpowiedni sposób. Na ogół poprzez dodanie polepszaczy jest on skracany. Z kolei dodatek karmelu świadczy o tym, że pieczywo zostało upieczone ze zwykłej białej mąki i sztucznie zabarwione. Nie każdy ciemny chleb to więc chleb razowy o czym też warto pamiętać podczas zakupów.

Wartości odżywcze chleba

Chleb - jak wybierać?

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę kupując pieczywo? Dobry chleb jest ciężki, twardy, zwarty i niekiedy nawet lekko gliniasty. Skórka powinna być gruba i przypieczona, popękana w romby. Taki chleb dobrze się kroi. Najważniejszy jest jednak smak. Trzeba natomiast unikać pieczywa pakowanego w folię, które ma dłuższy termin ważności. Zwykle zawiera on niestety sporo konserwantów.

Głodnemu chleb na myśli... Chleb w diecie

Niekiedy osoby, które chcą w krótkim okresie czasu zrzucić kilka kilogramów eliminuje z codziennej diety np. pieczywo. Jednak rezygnowanie ze zdrowego, ciemnego chleba wcale nie jest dobre, bo pozbawia organizm źródła wielu cennych i ważnych substancji odżywczych. Co ciekawe, poprzez włączenie do jadłospisu ciemnego chleba można łatwiej utrzymać dobrą formę oraz szczupłą sylwetkę.