
Walka z plastikiem
Żyjemy w świecie w którym każdy stawia na ekologie. Wykorzystanie plastiku do opakowań przestało już być priorytetem, zastępuje się do materiałami ulegającym recyklingowi.
Marka L'Oreal ogłosiła, że jeszcze w tym roku kosmetyki będą sprzedawane w kartonowych tubach, zaś w przyszłym 2021 roku na rynek mają wejść produkty właśnie tej marki w papierowych butelkach. Razem ze swoim partnerem handlowym, firmą Paper Bottle Company marka L'Oreal pracuję nad właśnie taką papierową butelką.
Takie działania na celu mają zmniejszenie produkcji szkodliwego dla środowiska plastiku. Co roku na całym świecie do konsumentów trafia blisko 50 tysięcy ton plastikowych opakowań i mowa tu tylko o branży kosmetycznej. Szacuję się, że co roku do oceanów tafia około 8 ton tego surowca.
Eksperci zaś twierdzą, że może pojawić się bariera przy recyklingu, ze względu na polimery, których prawdopodobnie nie da się wykluczyć z opakowań, a sama informacja o opakowania z tektury jest dość ogólna. Dyrektor Instytuty Badawczego Opakowań twierdzi również, że barierą recyklingową mogą być także pozostałości produktu.
Butelka na piwo z papieru
Carlsberg pracuję nad wyprodukowaniem papierowych butelek na piwo, od 2015 roku trwają pracę nad właśnie taką papierową wersją butelki – Green Fibre Bottle. Podczas szczytu burmistrzów w Kopenhadze firma przedstawiła dwie wersję prototypów takie butelki. Oba zostały wykonane z włókna roślinnego.
Butelki mają mieć wewnątrz specjalną powłokę dzięki której opakowanie w pełni nada się do przetworzenia. Jedna z wersji butelek ma cienką powłokę wykonaną z PET, druga jest w całości z tworzyw organicznych, z biodegradowalnym plastikiem PEF.
Firma Carlsberg mówi otwarcie, że pracuję nad nowym typem opakowań i stara się je ulepszać, wprowadzając różne innowacje. Papierowa butelka to również zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery. Firma cały czas stara się dbać o środowisko, w 2018 r. firma wprowadziła folię termokurczliwą z recyklingu, przyjazne dla środowiska farby do etykiet i system Snap Pack, dzięki któremu zamiast folii wokół sześciopaków można skleić puszki kroplą biodegradowalnego kleju.
Tanie promocje w E.Leclerc kliknij !
Butelki zwrotne
Browary nadal chcą i sprzedają piwo w opakowaniach szklanych. Szklane butelki świetnie nadają się do przetworzenia. Grupa Żywiec tylko w 2018 roku odzyskał około 50% tego tworzywa do ponownego przetworzenia. Ogólnie mówiąc kampania piwowarska sprzedaję około 46% piwa w szklanych butelkach.
Każdego roku, według wyliczeń branży piwowarskiej 1,3 mld piwa sprzedaję się w butelkach przeznaczonych do recyklingu. Duża część z nich nie wraca do przetworzenia, jest to aż 8% czyli około 110 mln butelek co rok. Średnio jedna butelka trafia na rynek 8 razy. To jednak poniżej ich możliwości.
Walka z plastikiem
W kolejnych dniach można zaobserwować jak kolejne koncerny ogłaszają swoje programy ochrony środowiska. Firma P&G ogłosiła produkcję butelek w 20% z plastiku znalezionego na liniach brzegowych rzek, jezior i morza bałtyckiego. W innych europejskich krajach koncern wprowadził zmiany już we wcześniejszym okresie.
Firma PepsiCo zadeklarowała, że do 2030 roku 50% opakowań będzie pochodziło z materiałów z recyklingu.
Przeczytaj również: Zapomnij o PET, nadchodzi rPET.
Coca-cola zadeklarowała również, że do 2030 roku ich opakowania w 50% będą pochodzić z surowców wtórnych. Koncern ogłosił również program "świat bez odpadów", który polega na zbieraniu i recyklingu puszek i butelek.
Lidl Polska ma do 2025 roku zmniejszyć zużycie plastiku o 20%. Ich plastikowe opakowania marek własnych mają w 100% nadawać się do recyklingu. W butelkach na wodę jest mniej PET, dzięki czemu Lidl redukuję 442 tony plastiku w Polsce każdego roku.
Z kolei biedronka wprowadziła w 2019 roku biodegradowalne patyczki higieniczne. To mniej plastiku o 330 ton. Sieć wprowadziła również dobre torby, które w 50% zostały wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Płynu do mycia naczyń Eco-Friendly, a raczej jego opakowanie zostało w 100% wykonane z surowców wtórnych.
Zobacz także: Zakład cerowania artystycznego. Pan Tadeusz potrafi podnieść oczko, ale pończoszek nie bierze
Unijna dyrektywa przeciwko plastikom
Tego zdania jest też rząd. Ma wprowadzić kaucję na opakowania. Jak mówił minister środowiska ma to dotyczyć każdego rodzaju opakowań.
W przypadku butelek PET kaucja ma wynieść 10 groszy. Rząd pokłada nadzieję w tym, że dzięki temu rozwiązaniu klienci zamiast wyrzucać opakowania, będą zanosić je do sklepu.
Unijna dyrektywa zakłada, że przetworzeniu do 2030 roku ma ulec 90% opakowań.
Takie rozwiązania mogą wpłynąć na cenę produktów. W niektórym przypadkach możliwe, że nawet cena się obniży. Wszystko zależne jest od tego jak rozwinie się produkcja nowych opakowań na skale przemysłową. Na razie można tylko spekulować.
Firma Nestle ma do 2025 wykonywać wszystkie swoje opakowania z włókien nadających się do ponownego przetworzenia.
Piwo po złotówce? To możliwe - sprawdź i przekonaj się gdzie takie znajdziesz.
VŚwieże warzywa i owoce w super cenach Intermarche Czy ktoś z Was też ma wrażenie, że Intermarche to jak raj dla miłośników świeżych produktów? Tak, to miejsce, gdzie okazje intermarche przyprawiają o zawrót głowy, a jabłka, pomidory i kapusta kuszą swoim wyglądem i ceną. Nie...
Słodkie okazje z gazetki promocyjnej Intermarche
VSłodkie okazje z gazetki promocyjnej Intermarche Czy można wyobrazić sobie lepszy sposób na osłodzenie dnia niż wizyta w sklepie z cudowną gazetką promocyjną Intermarche? Jeśli jesteś fanem łakoci, to oferta słodyczy, która tam czeka, z pewnością sprawi, że poczujesz się jak...
VRyby i owoce morza - bogactwo białka w korzystnych cenach Owoce morza i ryby to prawdziwe perełki w diecie wielu smakoszy! Ich wyjątkowy smak i wartości odżywcze czynią je nieodłącznym elementem zdrowej kuchni. A gdy do tego dodać jeszcze atrakcyjne ceny, to mamy istną gratkę dla...