6 listopada 2020 Udostępnij

5 łatwych sposobów, aby przestać mrużyć oczy

W codziennym życiu zdolność do mrużenia pomaga chronić gałkę oczną przed niekorzystnymi czynnikami środowiskowymi. Ale jeśli zaczniesz mrużyć cały czas bez żadnych zewnętrznych bodźców, może to wskazywać na upośledzenie wzroku.

Przy dobrym widzeniu, wiązka światła przechodząca przez układ optyczny oka skupia się ściśle na siatkówce oka, zapewniając wyrazistość obrazu. W zaburzeniach widzenia, takich jak krótkowzroczność, gdy promienie świetlne są skupione przed siatkówką, a nie na siatkówce, lub nadwzroczność, gdy skupiają się za gałką oczną, ostrość widzenia ulega zmniejszeniu.

Więc dlaczego mrużymy oczy?

Na siatkówce znajduje się strefa środkowa (fovea), która zapewnia maksymalną ostrość widzenia dzięki nagromadzeniu specjalnych ogniw fotoreceptorów - stożków. Promienie światła przenikają przez gałkę oczną ze wszystkich stron. Promienie obwodowe są zbierane przed lub za siatkówką oka, co powoduje rozmycie obrazu, natomiast promienie proste zapewniają wyrazistość.

Podczas mrugania zmniejsza się wielkość źrenicy i okolicy gałki ocznej, na którą pada światło. W rezultacie promienie obwodowe są odcięte i tylko proste padają na siatkówkę oka. Spadek wielkości źrenic zwiększa głębokość pola widzenia i ostrość widzenia.

Oprócz pojawienia się zmarszczek o wczesnej ekspresji, mrużenia mogą prowadzić do jeszcze większej redukcji ostrości wzroku, zaczerwienienia, pieczenia oczu, zapalenia powiek, pojawienia się bólów głowy spowodowanych ciągłym napięciem wzrokowym, a więc pozbycia się nawyku mrużenia - bardzo ważne zadanie, którego nie należy odkładać na później. Więc jak przestaniesz mrużyć?

Noś soczewki lub okulary i nie zapomnij o prewencji.

Jeśli obawiasz się ciągłego mrużenia oczu, najlepiej natychmiast skontaktować się ze specjalistą, aby sprawdzić ostrość widzenia, określić stopień i rodzaj naruszenia. W razie potrzeby oftalmolog przepisze okulary lub soczewki o właściwościach, które szczególnie Ci odpowiadają. Nie zapominajcie o profilaktyce: codzienne spacery na świeżym powietrzu, gimnastyka dla oczu (przeczytajcie też: "Porady osteopaty: 15 skutecznych ćwiczeń dla dobrego wzroku"), przerwy w pracy z długotrwałym obciążeniem wzrokowym, a także coroczne badania profilaktyczne u okulisty - klucz do zdrowia oczu.

Użyj metody czarnych oczu.

Bershka

Metoda ta od dawna udowodniła swoją skuteczność, dlatego jest skierowana nawet do sportowców. Aktywnie używają go podczas zabawy na świeżym powietrzu w słoneczną pogodę, aby zredukować blask światła. Czarne paski mogą być przyklejane pod oczami specjalnym kosmetycznym klejem.

Sterowanie oświetleniem w pomieszczeniu

Jedną z najczęstszych przyczyn mrużenia jest niewłaściwie dobrane oświetlenie w pomieszczeniu. Pamiętaj, że powinien być wystarczająco jasny, ale nie ślepy (co również boli wzrok). Ważne jest również, aby zrozumieć, że do różnych zadań - czytania, oglądania filmów, gotowania - potrzebne są różne opcje oświetlenia. Ciepłe światło doskonale nadaje się do spędzania czasu w salonie i sypialni, a naturalne białe światło będzie przyjemne dla oka podczas czytania, ponieważ nie jest zniekształcone i neutralne dla oczu (czytaj także: "Wyjdź z ciemności: jak inteligentnie zaprojektować oświetlenie mieszkania").

Nosić okulary przeciwsłoneczne

Przy słonecznej pogodzie bardzo ważne jest, aby nosić nie tylko piękne, ale i funkcjonalne okulary przeciwsłoneczne, które powinny być dobierane według kilku kryteriów. Aby nie zmrużyć oka i chronić je przed negatywnym działaniem promieni UV, okulary powinny blokować do 99% promieniowania (z reguły mają oznaczenie UV 400). Soczewki mogą być wykonane zarówno ze szkła jak i z tworzywa sztucznego, ale są odporne na zarysowania, mają wysokie właściwości optyczne i odporność na ścieranie.

Określ psychologiczny powód swojego mrużenia.

Innym częstym powodem nawyku mrużenia jest chęć zablokowania niepokoju, stresu i podrażnień, które również często wylewają się w pragnieniu przeżuwania paznokci, pocierania włosów, swędzenia itp. Aby pokonać pragnienie zmrużenia oka na poziomie psychologicznym, ważne jest, aby określić, jakie emocje skłaniają do tego działania - całkiem możliwe, że na tym etapie nie można obejść się bez obserwacji bliskich przyjaciół lub kolegów.

Jeśli udało ci się ustalić pierwotną przyczynę, ale nie udało ci się jej pozbyć, ważne jest, abyś poszedł dalej i spróbował zastąpić nawyk mrużenia, spowodowany przez konkretną emocję, bardziej nieszkodliwym. Nagradzaj się czymś miłym za każdą udaną "wymianę" - dzięki temu masz większe szanse utrwalić nowy wzór zachowania i pozbyć się mrużenia oczu, które psuje Twoje piękno i zdrowie.