17 maja 2021 Udostępnij

5 mitów na temat odporności, w które wciąż wierzysz

Przycinać czy nie: 25 przykładów gwiazd, które rozwiążą ten dylemat239,368Jak powinna zmienić się Twoja kosmetyczka wraz z nadejściem menopauzy116,597Najskuteczniejsze ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud206,786

Odporność jest złożonym systemem, który obejmuje różne komórki (limfocyty, bazofile, neutrofile itp.), a nawet niektóre organy. Pomimo faktu, że duża liczba osiągnięć naukowych w dziedzinie medycyny przypada właśnie na dziedzinę immunologiczną, niektóre fakty nadal pozostają tajemnicą nawet dla specjalistów. Istnieją jednak pewne wspólne prawdy, które każdy powinien znać. Szczepienia, syntetyczne witaminy, immunomodulatory, podłoże psychologiczne i sposób odżywiania - czy to wszystko rzeczywiście ma znaczący wpływ na odporność człowieka? Obalamy najpopularniejsze mity na ten temat w towarzystwie Iriny Popovej, głównego lekarza austriackiego Centrum Zdrowia Verba Mayr.

Najlepsze okazje w decathlonie.

Mit 1: Rodzimy się bez odporności

W rzeczywistości, nawet w łonie matki jesteśmy chronieni przez komórki ciała matki. W pierwszych miesiącach życia przeciwciała matki chronią nas również przed niebezpiecznymi wirusami, bakteriami i grzybami. W miarę dorastania nasz organizm "rozwija" swoją własną ochronę - proces ten jest uwarunkowany genetycznie. Uważa się, że układ odpornościowy jest w pełni ukształtowany w wieku 12-14 lat: w tym wieku nastolatek ma taką samą liczbę komórek odpornościowych jak zdrowy dorosły.

Odporność dzieci jest dość słaba, ale to nie znaczy, że należy dołożyć wszelkich starań, aby uchronić dziecko przed niebezpiecznym światem bakterii. Dokładnie w dzieciństwie spotkania z różnymi patogenami stymulują zdolność organizmu do wytrzymania patogenów w wieku dorosłym. Stworzenie "cieplarnianych warunków" i nadmierna sterylność może prowadzić do nadwrażliwości - częstych alergii i rozwoju chorób autoimmunologicznych.

Mit 2: Szczepienia to niebezpieczna rosyjska ruletka

Niestety, w dzisiejszym świecie istnieje nie do końca rozsądny trend, który nawołuje do odmowy szczepień zarówno dorosłych, jak i dzieci. W odpowiedzi eksperci twierdzą, że szczepienia są bezpieczne, co jest poparte dowodami naukowymi.

Zasada działania szczepionki polega na wytworzeniu przeciwciał, które pomagają zwalczać patogeny chorobotwórcze w momencie ich wniknięcia do organizmu. Wbrew powszechnemu przekonaniu, szczepienia nie wywołują choroby, a wręcz przeciwnie, w sytuacjach zagrożenia układ odpornościowy szybciej zareaguje na czynnik zakaźny, na długo zanim jego DNA dostanie się do komórek organizmu.

Wiele osób obawia się, że szczepionki zawierają rtęć. Triomersal był stosowany w niektórych szczepionkach jako środek konserwujący, ale dawka 6 µg nie jest szkodliwa.

Mit 3: Regularne spożywanie jogurtu wzmacnia odporność

Nasze jelita odpowiadają za około 80% naszej odporności. Jest również domem dla populacji mikroorganizmów - krótko mówiąc, dla całego mikrobiomu. Reklamy jogurtów podkreślają korzyści płynące z pre i probiotyków dla zdrowia jelit i silnego układu odpornościowego. Ale pożyteczne bakterie, które pochodzą z zewnątrz organizmu, nie mogą przetrwać w kwaśnym środowisku dłużej niż kilka dni.

Pomimo tego, że fermentowane produkty mleczne nie mają szczególnego wpływu na układ odpornościowy, nie należy z nich rezygnować. Wapń i fosfor zawarte w jogurcie i kefirze wspierają zdrowe kości i zęby, a także zapewniają jasność umysłu i równowagę energetyczną na długie lata (przeczytaj też: "Jak jeść w ciągu dnia, aby mieć wystarczająco dużo energii na wszystko").

Mit 4: Syntetyczne witaminy = zapobieganie SARS

Wiele kontrowersji krąży wokół kompleksów multiwitaminowych. Ogólnie rzecz biorąc, eksperci są zgodni co do tego, że nie ma nic lepszego niż regularna i zróżnicowana dieta. Niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu mikroelementy będą lepiej przyswajane przy spożywaniu produktów naturalnych.

Przynajmniej raz w roku należy wykonać badanie krwi na skład witamin, aby wcześnie wykryć niedobór witamin i natychmiast podjąć odpowiednie działania. Szczególnie zaleca się uważać na witaminę D, której brak jest powszechny w rosyjskich szerokościach geograficznych ze względu na warunki pogodowe. Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, rozrodczego i oczywiście odpornościowego. Dla lepszego wchłaniania, przyjmuj witaminę D z pokarmami bogatymi w tłuszcze.

Mit 5: Stres i odporność są ze sobą powiązane

Krótkotrwały, a nawet ostry stres nie ma znaczącego wpływu na odporność. Zdrowy organizm potrafi przystosować się do przeciążenia. Z przewlekłym stresem i lękiem sprawy mają się nieco inaczej. Istnieje związek między częstymi ostrymi infekcjami dróg oddechowych, zaostrzeniem chorób przewlekłych i zdrowiem psychicznym (czytaj też: "Skąd naprawdę bierze się stres i jak go leczyć").

Złe nawyki, do których często uciekają się ludzie z zespołem przewlekłego zmęczenia i lękami, mają również poważny wpływ na układ odpornościowy. Palenie papierosów, brak snu, nieregularne posiłki mają negatywny wpływ na ogólny stan zdrowia.

P.S.:

Odporność jest jednym z najsilniejszych systemów naszego organizmu. Trzeba "zrobić wszystko, co w naszej mocy", aby ją uszkodzić i doprowadzić sytuację do ekstremum. Aby tego uniknąć, należy sięgnąć po środki profilaktyczne: dobrej jakości i długi sen, dobre odżywianie, aktywność fizyczna, a także niezbędne szczepienia pomagają utrzymać odporność na wysokim poziomie.