15 marca 2021 Udostępnij

5 witamin, których brakuje nam jesienią i zimą (i gdzie je znaleźć)

Światło słoneczne, najważniejsze źródło zdrowia i dobrego nastroju, jest dla nas dostępne w zauważalnie mniejszej ilości podczas zimnej pory roku. Pozbawiony możliwości ciągłego doładowywania swoich wewnętrznych baterii organizm zaczyna bić na alarm. Aby nie tracić cennej energii, utrzymać zwykły poziom aktywności i nadal wyglądać tak dobrze, jak zawsze, ważne jest, aby zwracać szczególną uwagę na ilość i jakość spożywanych witamin. Wspólnie z Ronit Raphael, założycielką szwajcarskiej marki kosmetycznej L.RAPHAEL, sprawdziliśmy, jakich witamin najbardziej potrzebuje ludzki organizm w okresie przeziębień.

Bershka

Według ekspertów z różnych dziedzin najważniejszymi mikroelementami, z powodu braku których jesienią i zimą borykamy się z różnymi niedoborami, są witamina C, a także jej "koledzy" w pożytecznym alfabecie witaminy A, E, D i B.

Witamina C

Witamina C jest najważniejszym elementem wpływającym na ogólną urodę. A powinna być komórkowa, nie tylko ze względów estetycznych: witamina C jest przede wszystkim odpowiedzialna za stymulowanie odporności. Poprawia metabolizm, zwiększa poziom aktywności i detoksykuje organizm.

Większość ludzi uważa, że owoce cytrusowe są jednym z niewielu głównych źródeł witaminy C w przemyśle spożywczym, ale w rzeczywistości duże jej ilości znajdują się również w brokułach, kalafiorze, brukselce, kapuście białej, papryce, owocach kiwi, jabłkach i owocach dzikiej róży.

Witamina A

Witamina A, czyli retinol, ma silne właściwości przeciwzapalne. Poprawia stan skóry, włosów i paznokci: to właśnie retinol pomaga wyeliminować łuszczenie się skóry i zachować naturalny blask i promienność. Powinien znaleźć się w marchwi, dyni, persymonie, jajkach, pomidorach, sałatkach z dodatkiem oliwy z oliwek lub oleju słonecznikowego, a także ziołach (natka pietruszki i koperek).

Witamina E

Tokoferol (czyli witamina E) jest niezbędny do utrzymania sprawnego działania: poprawia krążenie krwi, pomagając mózgowi szybciej radzić sobie z dużym obciążeniem psychicznym. Ponadto, działa jako ważny przeciwutleniacz, spowalnia powstawanie wolnych rodników, chroni nas przed załamaniami nerwowymi. Najprostszym sposobem, aby uzyskać witaminę E jest ze szpinaku, orzechów, jabłek, chudego mięsa i oliwy z oliwek.

Witaminy B

Zwiększają tolerancję na stres i zmniejszają drażliwość. Witaminy z grupy B pomagają w leczeniu bezsenności, poprawiają stan łuszczących się ust, osłabionych włosów i paznokci. Aby dostarczyć sobie odpowiednią dawkę pierwiastków z grupy B, uzupełnij swoją dietę o produkty mleczne, produkty uboczne, kaszę gryczaną i orzechy.

Witamina D

Kolejny świetny "go-to" składnik na sezon zimowy: witamina D wzmacnia układ odpornościowy, odgrywa rolę w syntezie wielu hormonów, zmniejsza sezonowy senność, pomaga zwalczać zmęczenie i zwiększa ogólną odporność organizmu. Znajdziemy ją w tłustych rybach, maśle i jajkach (przeczytaj też: "Energia słoneczna: które pokarmy zawierają witaminę D (i jak jest ona przydatna)").

Czy jedna tabletka rozwiązuje wszystkie problemy z witaminami?

Kompleksy witaminowe, które z pozoru mają na celu kompleksowe wsparcie organizmu, okazują się nie być takim optymalnym rozwiązaniem. Faktem jest, że nie wszystkie witaminy przyjmowane w tym samym czasie są dobrze wchłaniane. Taki format zmniejsza skuteczność poszczególnych komponentów, co w efekcie prowadzi do zmniejszenia ogólnej korzyści. Ponadto, nauka nie wynalazła jeszcze magicznej pigułki, która byłaby idealna dla każdego. Dlatego też zbilansowana, przemyślana dieta, która osobiście uzupełnia braki witaminowe, jest o wiele bardziej skutecznym sposobem na dostarczenie sobie przydatnych, a czasem krytycznie potrzebnych elementów (przeczytaj też: ""Jak wybrać odpowiednie witaminy?").

Co pomaga witaminom wykonywać ich pracę?

Wypełnienie organizmu witaminami to najważniejsze, ale nie jedyne zadanie na drodze do konsekwentnej aktywności, zwiększonej odporności na stres i nieskazitelnego wyglądu. Aby móc przez cały rok przenosić góry pracy, żonglować sprawami osobistymi i witać swoje odbicie w lustrze z promiennym uśmiechem, potrzebujesz najbardziej kompleksowego podejścia do dbania o siebie. Ronit Raphael sugeruje przestrzeganie 7 podstawowych zasad, które pomogą osiągnąć wewnętrzną harmonię i zewnętrzną doskonałość.

Zgodnie z tymi postulatami, zbilansowanej diecie muszą towarzyszyć regularne badania lekarskie, częsta aktywność fizyczna, odpowiednio dobrana pielęgnacja przeciwstarzeniowa, najnowsze zabiegi nieinwazyjne, bliskie sercu relaksujące hobby oraz przyjemne kulturalne spędzanie wolnego czasu. Tylko takie kompleksowe podejście gwarantuje namacalny efekt w okresie wzmożonego stresu.