23 września 2021 Udostępnij

Ćwiczenia oddechowe Strelnikova: jak śpiewacy operowi wzmacniają swoje płuca

Bershka

Ćwiczenia oddechowe Strelnikovej to metoda prozdrowotna opracowana w latach 30-tych XX wieku przez nauczycielkę-foniatrę i śpiewaczkę operową Aleksandrę Nikołajewną Strelnikovą. Unikalny program oparty jest na aktorskich ćwiczeniach oddechowych, które służą przywróceniu nie tylko oddechu, ale i głosu. Razem z Knarik Rubenovną Abrahamyan, terapeutką z EMC Family Medical Center, przeanalizowaliśmy dlaczego warto spróbować i jak prawidłowo wykonywać gimnastykę Strelnikova.

Dobroczynne działanie swoich ćwiczeń Alexandra Strelnikova odkryła przypadkiem. Pewnego dnia ciężko zachorowała i w pewnym momencie zaczęła się dusić. Ponieważ nie miała ani telefonu, ani siły, by wezwać pomoc, postanowiła jako sposób ratunku wykonywać swoje aktorskie ćwiczenia oddechowe. O dziwo, pomogło to unormować jej oddech. Od tego czasu, stosując tę metodę, Aleksandra Nikołajewna zaczęła pomagać pacjentom w radzeniu sobie z różnymi chorobami, a następnie zaczęła kompletować cały zestaw ćwiczeń.

Strelnikova gimnastyka obejmuje wiele ćwiczeń. Podstawowe są trzy ćwiczenia: "dłonie", "pogochniki" i "pompki". Jak zrobić je poprawnie, powiemy Ci w szczegółach.

Ćwiczenie z palmami

Ćwiczenia wykonywane są z pozycji stojącej lub siedzącej. Ramiona zgięte w łokciach, dłonie skierowane od siebie. Procedura jest prosta: trzeba zacisnąć dłonie w pięści, jednocześnie biorąc ostre i głośne oddechy. Wykonaj pierwszą serię 8 oddechów. Zaleca się wykonanie 20 takich serii z krótkimi przerwami po każdej z nich.

"Nadrabianie zaległości".

W następujący sposób: pozycja wyjściowa - stopy nieco węższe niż szerokość barków, ręce na wysokości talii, dłonie zwarte w pięści. Podczas wdechu gwałtownie opuść ręce, otwierając pięści i rozsuwając palce. W tym momencie należy starać się maksymalnie napiąć ramiona i barki. Zalecana liczba zestawów to 8 zestawów po 8 razy.

"Pompa"

Ćwiczenie w tej samej pozycji wyjściowej. Powoli się pochyl i zrób głośny wdech pod koniec pochylania. Następnie podnieś się lekko do góry, nie prostując się całkowicie. W tym momencie należy pozwolić, aby powietrze pasywnie wydostawało się na zewnątrz przez nos lub usta. Ćwiczenia powinny być wykonywane w około 8 seriach po 8 razy.

W sumie jest 11 zestawów ćwiczeń. Wskazaniami do stosowania tego ćwiczenia są choroby takie jak zapalenie płuc, zapalenie oskrzeli, astma oskrzelowa, różne nerwice. Bardzo często ćwiczenia te wykonywane są podczas porannych rozgrzewek w przedszkolach i szkołach, ale w czasie pandemii będą bardziej niż kiedykolwiek istotne dla całej rodziny (czytaj też: "Jak chronić siebie i swoich bliskich przed koronawirusem?").

Jakie są główne korzyści z gimnastyki Strelnikov?

Jego kluczową różnicą w stosunku do innych gimnastyk oddechowych jest to, że głośne, krótkie oddechy nosowe wykonuje się podczas ruchów ściskających klatkę piersiową, a nie otwierających ją, jak zalecano przed Strelnikovą. W ten sposób ćwiczy się ukryte przed nami wewnętrzne mięśnie układu oddechowego. Wszystkie ćwiczenia łączą krótkie i bardzo aktywne oddechy z ruchami części ciała (rąk, nóg, głowy, brzucha). Efektem jest intensywne dotlenienie organizmu i aktywacja procesów metabolicznych na poziomie komórkowym.

Co muszę wiedzieć przed przystąpieniem do ćwiczeń?

Aby prawidłowo wykonywać ćwiczenia Strelnikova, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

  • Najważniejszą rzeczą jest myślenie tylko o wdechu przez nos. Powinien być wykonywany jak najbardziej aktywnie, natomiast wydech powinien być pasywny.

  • Wykonuj wydech w tym samym czasie, w którym się poruszasz.

  • Utrzymuj rytm kroku formacyjnego, licząc mentalnie wstecz przez osiem.

  • Ćwiczenie może być wykonywane na stojąco, siedząco lub leżąco, w zależności od możliwości fizycznych każdej osoby.