25 stycznia 2017 Udostępnij

Promocje, czyli kupić i nie żałować

Różne okazje na zakupach, takie jak promocyjne obniżki cen wybranych produktów, są wręcz uwielbiane przez Polaków. Często dajemy się ponieść takim promocjom i kupujemy znacznie więcej niż planowaliśmy. Dotyczy to szczególnie produktów takich jak ubrania, kosmetyki, urządzenia AGD i różnego rodzaju sprzęty elektroniczne. Warto jednak podchodzić do tego ostrożnie, bowiem bardzo często jest to przemyślany chwyt marketingowy który sprawia, że w efekcie wydajemy jeszcze więcej pieniędzy niż zwykle. Trzeba uważać na wszystkie takie triki, aby niepotrzebnie nie tracić pieniędzy wmawiając sobie jednocześnie, że oszczędzamy.

Promocyjne gratisy

Gratisy dodawane przy zakupie danego produktu należą do najczęściej stosowanych chwytów marketingowych. Jest to bardzo proste działanie. Kupując dany produkt, otrzymujemy coś za darmo. Przy zakupie dwóch opakowań szamponu, trzecie możemy otrzymać bezpłatnie lub za symboliczną cenę. W praktyce jednak może nas to przekonać do kupienia większej ilości produktów niż planowaliśmy, tylko po to, aby otrzymać taki prezent. W starannie zaplanowanej akcji upominek i tak jest od razu wliczony w cenę produktu.

Największe obniżki cen - gazetki Lidla

przecena pormocjaSklepy uwielbiają obnosić się z hasłami reklamowymi, w których twierdzą, że posiadają one najlepsze i najatrakcyjniejsze promocje na rynku. Jest to oczywiście kolejny chwyt, który może nie mieć zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Z tego też powodu przed dokonaniem zakupu warto dokładnie zapoznać się z większą ilością ofert, aby wiedzieć czy decydujemy się na coś faktycznie dla nas najatrakcyjniejszego.

Wyprzedaż a reklamacja towaru

Sklepy często wykorzystują niewiedzę swoich klientów. W wielu przypadkach można spotkać się ze stwierdzeniem mówiącym, że objęty promocją towar nie może być potem zwrócony. W rzeczywistości coś takiego nie jest zgodne z prawem, a obniżenie ceny w żaden sposób nie może wpływać na warunki zwrotu zakupionego towaru. Jedyny wyjątek stanowi sytuacja, w której towar został przeceniony z powodu jakiejkolwiek wady. Klient musi być jednak o niej powiadomiony jeszcze przed dokonaniem zakupu.

Promocyjne ceny – przeceny

Informacje o promocjach w sklepach niekiedy mijają się z prawdą. Niektóre sklepy stosują chwyt marketingowy, nie zmieniając w ogóle ceny – ba, w niektórych przypadkach nawet ją zwiększając! - i reklamując towar jako przeceniony. Jaki sens ma takie działanie? Bardzo prosty. Większość klientów nie zadaje sobie trudu aby sprawdzić, jak bardzo faktycznie zmalała cena. Zazwyczaj dajemy się po prostu skusić informacją o promocji i od razu bierzemy za pewnik to, że taka oferta jest atrakcyjna.

Promocja kontra cena na półce a cena przy kasie

gazetka promocyjna w telefonie​W wielu przypadkach cena przy kasie może znacznie różnić się od tego, co napisane jest na półce przy produkcie. Sklepy liczą na to, że klient nie zauważy takiej różnicy – warto zatem być uważnym.

Konsument pod ochroną

Warto wiedzieć, że prawo stoi po stronie konsumentów oszukiwanych przez sklepy na różne sposoby. Jakiekolwiek wątpliwości zawsze można zgłosić do rozpatrzenia w stosownych instytucjach, min. do urzędu ochrony konsumenta (UOKiK) - do rzecznika praw konsumenta.